Erilaisten pelien pelaaminen on selvästi kiehtonut ihmismieltä kauan, sillä merkit ensimmäisistä noppapeleistä ovat peräisin jo kivikaudelta. Puusta, kivistä ja luista valmistetut pelivälineet ovat viihdyttäneet ja opettaneet osallistujille sääntöjen noudattamista, vuorottelua, onnistumista ja epäonnistumista. Sittemmin materiaalit ovat muuttuneet ja pelit mekanisoituneet. Etenkin Internet-yhteyksien yleistyminen ja pelilaitteiden pienentyminen on muokannut pelitottumuksia merkittävästi. Kun uusien pelien luomisen kustannukset ovat alenneet, myös yhä useampi klassikkopeli on siirtynyt nettiin.
Nykyään monia entisaikojen rakastettuja retropelejä voi pelata tableteilla ja puhelimilla joko sovelluksena tai suoraan selaimessa. Valinnanvaraa on enemmän kuin koskaan ennen. Pelaajat voivat pelata verkossa monia eri tyylisiä lautapelejä, kuten shakkia tai kasino otsikot, kuten blackjackia meidän rulettia, pitää hauskaa ja haastaa strategista ajatteluaan. Yksi nykyaikaisten videopelien pioneereista, vuonna 1978 lanseerattu Space Invaders, ei ole poikkeus, ja se tarjoaa nykyään yleisölleen jännittäviä pelikokemuksia monilla eri laitteilla.
Yksinkertaisesta ammuntapelistä tuli läpimurtosovellus
Tomohiro Nishikadon suunnittelema shoot ’em up -peli Space Invaders julkaistiin vuonna 1978, ja vaikka se oli nykystandardeilla mitattuna alkeellinen, saavutti peli heti suurta suosiota.
Space Invadersissa pelaajan tehtävänä on liikutella ruudun alalaidasta löytyvää lasertykkiä pelialueen laidalta toiselle, ja ampua sillä rivimuodostelmassa häntä lähestyviä avaruusolentoja. Tavoitteena on tuhota niin monta alieenia kuin mahdollista ja samalla onnistua väistelemään hyökkääjien lähettämiä tuhonsäteitä ja pommeja. Lisäjännitystä tuo pelialueelle silloin tällöin lennähtävä bonus-avaruusalus, jonka tuhoamisesta on tiedossa extra-pisteitä.
Viholliset nopeuttavat tahtiaan jokaisesta tuhotusta toverista, kunnes jäljellä on enää yksi avaruusolento. Jos pelaaja osuu siihenkin, alkaa seuraava erä. Ruudulle ilmestyy uusi muodostelma vihollisia, ja taistelu alkaa alusta. Jos pelaaja saa osuman, hänen lasertykkinsä tuhoutuu. Kolme osumaa tai yhdenkin avaruusotuksen selvittäminen tiensä ruudun alalaitaan lopettaa pelin. Apunaan pelaajalla on neljä kilpeä, joiden taakse hän voi suojautua.
Pelin ohjelmointitapa oli alkujaan vahinko. Mitä enemmän vihollisia tuhoutuu, sitä nopeammin jäljelle jääneet alieenit liikkuvat, koska ohjelmalla on enemmän tehoa päivittää näyttöä tyhjemmällä ruudulla. Alun perin Atarille suunniteltu peli käytti kahta MHz:n Intel 8080 -suoritinta ja yksinkertaista bittigrafiikkaa. Äänitehosteet tuotettiin peliin erillisellä elektroniikalla ja taustalla soivien äänien nopeutuminen pelitilanteen muuttuessa oli aikansa mullistava uutuus.
Modernia Space Invadersia pelataan puhelimella
Vaikka Space Invaders kuuluu kaikkien aikojen retroimpiin scifi-peleihin, se sopii yksinkertaisen pelinkulkunsa ansiosta erinomaisesti moderneilla mobiililaitteilla pelattavaksi. Arcade-pelille onkin luotu omat iOS- ja Android-laitteille sopivat sovelluksensa, jotka löytyvät molempien liikkeiden sovelluskaupoista. Lataus on nopea ja helppo.
Alkuperäinen Taito Corporationin versio on maksullinen, mutta pelistä löytyy myös ilmaisia, muiden pelinkehittäjien tekemiä jäljennöksiä. Vaikka kyseessä ei ole aito tuote, on ilmaisversioiden peli-idea ja visuaalinen ilme hyvin samantyylinen Space Invadersin kanssa. Mainosten määrä voi häiritä, mutta markkinointi ei pahenna itse pelikokemusta.
Sovellusten moniin miljooniin yltävät latausmäärät kertovat, että myös 2020-luvulla avaruusolentojen virtuaalista hyökkäystä pyritään estämään ympäri maailmaa. Vuonna 2016 Space Invaders oli myös tarjolla Facebookin Instant Games -peliympäristössä, jossa kaverit pystyivät ottaa mittaa toisistaan tavoittelemalla mahdollisimman suurta pistemäärää.
Space Invadersin vaikutus pelialaan ja populäärikulttuuriin
Space Invaders onnistui jo vuoteen 1982 mennessä tuottamaan tekijöilleen 3,8 miljardia dollaria. Japanissa pelien pelaaminen aiheutti aikanaan kolikkopulan, jonka takia liikkeellä olevien jenien määrä piti nelinkertaistaa. Suosion salaisuutena pidetään sitä, ettei peliä voi sanan perinteisessä merkityksessä ”voittaa”. Tasoja on loputtomasti ja pistesaldo voi kasvaa ilman ylärajaa pelaajan taitojen ja reaktionopeuden mukaan.
Pelin futuristinen ulkonäkö ja aihe vakuuttivat Star Wars -huumaa elävän yleisön. Edge-pelilehdessä vuonna 2005 julkaistu Tomohiro Nishikadon haastattelu paljasti, että alkuperäisenä ajatuksena oli luoda lentokoneita alas ampuva peli. Tekniikka ei kuitenkaan vielä tuolloin riittänyt lentokoneiden muotoisten pelimerkkien ohjelmointiin. Ihmishahmojakin harkittiin, mutta Nishikadon mukaan niiden käyttö olisi ollut moraalisesti väärin. Loppujen lopuksi linnunradalle hyökkäävien ötököiden ulkoasu pohjautuu H. G. Wellsin tieteisromaaniin ”Maailmojen sota” ja hahmot muistuttavat erilaisia merielämiä, kuten taskurapu, mustekala tai kalmari.
Pelin pikseloituneet päähenkilöt ovat valloittaneet fanien sydämet jopa siinä määrin, että nykyään on olemassa Space Invaders tarroja, paitoja, lasinalusia ja pussilakanasettejä taustakuvista ja julisteista puhumattakaan. Space Invadersia on myös versioitu muihin pelityyppeihin. Esimerkiksi peliyhtiö Inspired on julkaissut samanlaista retromaista scifi-tunnelmaa sisältävän ruletin ja kolikkopelin. Pelit Space Invaders Extreme, Arkanoid vs. Space Invaders ja Space Invaders Gigamax 4 SE ovat puolestaan pelattavissa PlayStation 4:sella parannelluilla 3D-grafiikoilla ja interaktiivisilla äänillä. Mukana on 40 erilaista TAITO-hahmoa, joilla on ainutlaatuisia, galaksin pelastamiseen tarpeellisia kykyjä.
Space Invaders – avaruusaiheinen retropeli siirtyy mobiiliin,