
Pelaaminen ei ole enää vuosiin ole ollut vain teinien ajanvietettä, vaan entistä enemmän myös aikuisten viihdettä. Itseasiassa iso osa nykypäivän peleistä on tehty suoraan aikuisille tarjottavaksi ja markkinoitavaksi, sillä se on myös suurin kasvupohja pelaamiselle. Siinä missä esimerkiksi Pohjoismaissa aikuisetkin pelaavat jo paljon netissä ja mobiilissa, ja samoin englantilaiset, niin KEski-Euroopassa siirtymä on vasta alkanut – mutta jo nyt 2020-luvun alkuvuosina aikuisille on paljon erilaista pelattavaa tarjolla, eikä enää tarvitse tyytyä niihin vanhoihin tietokoneiden mukana tuleviin pasiansseihin ja vastaaviin, vaan nykyään on ihan ok aikuisillekin pelata juuri sellaisia pelejä, kun jokainen itse haluaa. Osa peleistä, kuten rahapelaamisessa kasinopelit tarjoavat aikuisille myös mahdollisuuden rahavoittoihin ja sitä edistämään kasinot markkinoivat bonuksia, ja esimerkiksi www.bonusilmantalletusta.com/ sivusto kertoo näistä paljon lisätietoja ja antaa listaukset pelisivustoista, jotka myöntävät näitä erilaisia bonuksia jopa ilman sitä talletusta pelaajille.
Aikuisten pelaamisesta 2020-luvulla
Siinä missä älypuhelin eli kännykkä on vähitellen ottanut entistä enemmän tehtäviä itselleen suomalaisten arjessa alkaen aina pankkiasioinnista, kauppakäynteihin ja harrastuksiin, myös pelaaminen on entistä enemmän siirtynyt juuri kännykkään. Onhan se loogista pelata juuri sillä laitteella, mikä on helpoiten saatavilla ja aina mukana, varsinkin kun sille laitteella on koko aika enemmän ja enemmän pelattavaa tarjolla. Jos vaikka mietti pelkästään edellä mainittuja kasinopelejä, niin niiden määrä on kasvanut 2000-luvun aikana kymmenistä peleistä tuhansiin peleihin ja nykyään yksittäinen, tavallinen nettikasino tarjoilee noin tuhatkunta peliä pelaajille pelattavaksi, ja pelit koostuvat niin automaattipeleistä eli kolikkopeleistä, livekasinopeleistä ja monesti vielä myös bingosta, raaputusarvoista, pokerista ja uhrheiluvedonlyönnistä – ja kaikki suoraan digitaalisesti missä ja koska tahansa saatavilla parin klikkauksen päässä sillä omalla älypuhelimella – aika pitkälle ollaan tultu niistä Nokian matopeliajoista Suomessakin.
Pelaamisen kasvussa iso vaikutus on luonnollisesti ollut myös muutamalla viime vuodella, kun etätyöt ovat lisääntyneet ja ihmisten liikkuminen on vähentynyt. Siinä samalla kun kotien sisustusinto on vallannut toiset, toiset ovat alkaneet muistella vanhoja ja etsineet ne vanhat pelit netistä, jotka nyt ovat sitten saatavilla useimmiten digiversioina – mutta edelleen täysin pelattavissa. Näiden vanhojen muistojen myötä aikuiset pelaajat ovat löytäneet myös aivan uutta pelaamista, ja kasinopelit ovat olleet yksi voittaja tässä pelaamisen etsimisessä – eikä vähiten kiitos tällaisten bonustarjousten, mutta myös siksi, että varsinkin Suomessa aikuiset ovat tottuneet näkemään automaattipelejä joka nurkassa, ja kun niitä nyt voi pelata omalla mobiilipuhelimella missä ja koska tahansa, niin on jotenkin loogista että nimenomaan se pelaaminen on kasvanut.
Samalla aikuiset oppivat erilaisten kokoussovellusten myötä suoratoiston alkeet ja sen mahdollisuudet, ja kun sitten vielä nettikasinot alkoivat tarjota suoratoiston välityksellä näitä kasinoiden livepelejä – oli uusi trendisyntynyt nimenomaan livepelaamisen parissa – aikuiset pelaajat pääsivät muistelemaan niitä 80- ja 90-luvun aikoja, kun pelattiin vielä ravintoloiden ja yökerhojen tiloissa mm. rulettia ja blackjackia, mutta joita pelejä ei ole enää ollut vuosiin näissä tiloissa tarjolla – nyt ne samat pelit ovat tulleet pelattavaksi omalla älypuhelimella, joten vanhat muistot on saatu herätettyä henkiin helposti.
Mobiilipelaaminen kasvaa edelleen
Mobiilipelaamisen aivan alkuperäisen kasvun syy on kustannuksissa. Aasiasta lähtenyt mobiilipelien ja mobiilisovellusten määrän räjähdysmäiseen kasvuun löytyy hyviä syitä ihan kuluttajien käyttäytymisestä. Aasiassa nimittäin kotien kiinteät verkkoyhteyden maksavat keskimäärin paljon enemmän kuin verkkoyhteyden Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, mikä ohjaa kuluttajat käyttämään kaikessa enemmän mobiililaitteita. Siksi myös monet isot aasialaiset yritykset kuten Tencent ovat ostaneet myös eurooppalaisia sovelluskehittäjiä ja pelitaloja, kuten suomalaisen Supercellin, jotta yrityksellä on jo yhdellä ostolla miljoonia käyttäjiä uusilla markkinoilla – näin sovellustuotanto on lisännyt sovellusten saatavuutta ympärimaailman nimenomaan älypuhelimelle – looginen ratkaisu, joka on suoranaisesti vaikuttanut myös kaikenlaisen pelaamisen kasvuun nimenomaan aikuisten parissa. Itseasiassa tilastot kertovat Suomessa, että 2020-luvulla yli 40 % aikuisista suomalaisista pelaa jotain digitaalista pelimuotoa aktiivisesti, sisältäen myös senioriopelaajat! Siitä on tullut aikuisille yleisesti hyväksyttävä ajanvietetapa, jolla päästään arjen tehtävistä vähäksi aikaa mielikuvitusmaailmaan ja seikkailuihin ilman varsinaisia vaaroja.
Kioskipelaamisesta sohvapelaamiseen
Aikuisten pelaamisessa yksi iso muutos Suomessa on jo se, että pelaaminen on siirtynyt pois sieltä kioskeilta ja ravintoloista, ja tapahtuu nyt kotien sohvilla, ja linja-autopysäkeillä. Aikuiset pelaavat mobiilipelejä jopa odottaessaan ruoka-annostaan lounaalla, eikä vieressä istuvat tai naapuripöytäläiset enää pidä tätä yhtään epäsopivana, asenteet aikuispelaamista kohtaan ovat muuttumassa ympäri Eurooppaa. Muutos on hitaampaa vanhassa Euroopassa, mutta Suomessa nopeata, koska netin ja mobiiliteknologioiden alusta alkaen suomalaiset ovat näyttäneet olevansa nopeita ottamaan uudet teknologiat arkeensa – se näkyy myös kaikissa tilastoissa myös uomalaisten ostokäyttäytymisen muutoksena, missä suomalaiset ostavat paljon kaikenlaista tavaraa ja palveluita ulkomaanmatkoista huonekaluihin netissä ja maksavat ostoksensa samantien mobiilimaksamisen välineillä. Ei siis mitenkään erikoista, että myös rahapelaaminen on Suomessa entistä enemmän mobiilipelaamiseen perustuvaa, ja sitä kautta suomalaisetkin ovat päässeet kiinni näihin samoihin bonustarjouksiin kuin muutkin eurooppalaiset pelaajat – suomalaiset eivät ole enää rahapelaamisen ulkolaidalla, tai ulkopuolella, vaan mukana nimenomaan siinä pelaamisen ytimessä, missä on pääsy tuhansiin peleihin aivan missä ja koska vain.
Kioskipelaamisen siirtymässä kotipelaamiseen nähdään myös toinen iso nykyaikaan liittyvä muutos, mikä ilmentää sitä, että ihmiset haluavat tuotteita ja palveluita entistä nopeammin, joustavammin sekä vaivattomammin – siksi me voimme nykyään vaikka tilata kaupasta oman kauppakassimme meille kotiin toimitettuna muiden vastaavien palveluiden tapaan itse tarvitsematta lähteä välttämättä mihinkään siitä kotisohvalta. Pelaamisessa tämä muutos on näkynyt jo vuosia – esimerkiksi nettikasinoilla se tuli vähitellen, koska kooditekniikalta meni muutama vuosi, ennen kuin kaikki pelit olivat mobiilissa toimivia, mutta monet teknologian askeleet ovat näkyneet lähes saman tien myös pelaamisessa. Vanhojen kasinopelien ystävät iloitsivat suoratoiston tulosta myös kasinomaailmaan, sillä enää ei tarvitse rulettien ja blackjack pöytien ystävien matkustaa välttämättä kasinolle saakka pelatakseen, sillä ne täsmälleen samat pelit ovat nyt pelattavissa täysin livenä, joskin suoratoiston välityksellä missä sitten itse onkaan – täysin aikaan ja paikkaan katsomatta.
Aikuisten pelaaminen
Samalla aikuisten pelaamiseen on viime aikoina tullut aivan uudella tavalla mukaan myös vastuullisuus. Vastuullisuudesta ja oman rahan käytöstä on puhuttu ja kirjoteltu niin paljon, että jopa rahapelaajat ovat vähitellen ymmärtäneet, että kasinopelit ovat nimenomaan viihdettä ja ajanvietettä – niissä voi kyllä voittaa, mutta enemmän on kyse nimenomaan aikuisten viihteestä, jännityksestä ja pelaamisesta ilon kautta. Vastuullisuus tarkoittaa myös sitä, että ei pelata niin paljon ajallisesti, että se vaikuttaisi muuhun arkeen liikaa, ja hoidetaan arjen talousasiat ennen pelitilin talletuksia – näin pelaaminen pysyy aisoissa myös rahallisesti – ja kasinopeleistä automaattipelejähän voi pelailla myös täysin ajanvietteenä, ilman varsinaista rahallista panostusta, jolloin kyse on todellakin 100 % ajanvietteestä ilman minkäänlaista rahallista riskiä – näin ei ole ennen digitaalista nettiaikaa ollut mahdollista tehdä – ne vanhat automaattipelit kaupoissa ja ravintoloissa yms toimivat vain rahalla – niitä ei voinut pelata vain ajankuluksi. Nettipelaaminen on siinäkin mielessä huomattavasti monipuolisempaa kuin ennen digiaikaa tapahtunut pelaaminen.