VN:F [1.9.22_1171]
Pelin arvostus: 0.0/10 (0 ääntä )

Pelaamisen muuttumisen isot virstanpylväät






Kauppoihin on tulossa uusi kirja lautapelaamisen historiasta. Kirjassa käsitellään pelaamisen muuttumista aina muinaisista sumerilaisista nykyaikaan, ja mikä merkitys pelaamisella on vuosituhansien aikana ollut. Nykyään pelaaminen voi olla ajanvietettä, se voi olla viihdettä, ja joillekin se voi olla myös ammatti. Millainen sitten on Klarna kasino, se on yksi rahapelaamisen muodoista, sellainen missä Klarna on yksi mahdollisuus pelien rahaliikenteen hoitamiselle – mutta on rahapelaaminen viihdettä tai tavoitteellisempaa pelaamista, niin katsotaan kuitenkin hieman viime vuosikymmenten isoa muutoskohtia, jotka ovat muovanneet sitä, miten aikuiset pelaavat nyt vuonna 2022.

Videopelit tulevat koteihin

Monet tämän päivän retropeleistä ovat tulleet koteihimme jo vuosikymmeniä sitten – ne ovat niitä lautapelejä, joita on monen perheen kaapeissa, ja joita ei ole pelattu enää aikoihin, joissa ei välttämättä ole enää edes kaikkia palasia, joilla pelaaminen onnistuisi.

Mutta lautapelejä on ollut niin kauan, ja vaikka niillä on ollut isojakin merkityksiä menneiden aikojen isoissakin päätöksissä, meidän oman aikamme ensimmäinen iso muutos tapahtui 80-luvulla elektroniikan tullessa peleihin, ja vähitellen pelikoneita alkoi olla jokaisella.

Elektroniikkapeleistä edettiin kohtuullisen nopeasti kotitietokoneisiin ja konsolikoneisiin, ja nopeasti oli nähtävillä, että ensinnäkin ihmiset tykkäsivät pelata kaikissa ikäluokissa, sekä yksin, toisten kanssa, että toisia pelaajia vastaan – mutta vielä 80- ja 90-luvuilla aikuisten pelaaminen oli vähemmän hyväksyttyä, sillä ajatuksiin ja toimintaan ei sopinut pelaava aikuinen. Aikuisen piti siihen aikaan olla vastuuntuntoinen, töissä käyvä, vakava ihminen, ja siihen konseptiin viihdepelaaminen ei sopinut lainkaan. Aikuisten viihdepelaaminen tapahtuikin sitten kioskeilla, huoltoasemilla, ravintoloissa automaattipelien eli kolikkopelien parissa.

Videopelien ja tietokonepelien kotiin tulemisen seurauksia ei varmasti kukaan osannut kuvitellakaan. Se totta kai antoi mahdollisuuden nuorille, ja nuorenmielisille pelailla kotona, ilman että enää tarvitsi lähteä muualle, mutta samalla se loi alun aivan uudenlaiselle olemiselle, tekemiselle, kokonaiselle elämäntavalle, joka tulisi laajenemaan tulevien vuosikymmenten aikana kaikkiin ikäryhmiin.

Periaatteessa koskaan aikaisemmin ei ollut näin suurta muutosta nähtävillä, joka yhdistäisi koko perheen mahdollisesti tekemään jotain yhdessä. Luonnollisestikaan pelialan muutos ei ollut näin kokonaisvaltainen, vaan pelaaminen kosketti tässä vaiheessa vain osaa perheitä, ja monessa perheessä alkuvaiheissa se kosketti perheen poikia, ja miehiä.

Internetin aikakausi alkaa

Jos kotitietokoneet ja konsolipelit loivat alun isolle muutokselle, niin 90-luvulla internet kiihdytti muutosta. Varsinkin rahapelaaminen alkoi muuttua kasinoiden huomatessa internetin tuomat mahdollisuudet kaukaisten uusien asiakkaiden hankintaan. Uudenlainen toiminnan ja pelaamisen aika sisälsi myös aivan uudenlaisia maksamisen tapoja.

Nyt 90-luvulla pelaaminen oli jo vähän laajentunut myös aikuisväestöön, ja pelejä oli tullut markkinoille jo aikuisille suunnattuna, mutta 90-lukukin oli vielä vasta alkusoittoa. Netin palvelut alkoivat laajentua, ja yritysmaailma alkoi huomaamaan, että netti oikeasti mahdollisti aivan erilaisen liiketoiminnan ja erilaisen myyntikanavan, mutta samalla suomalaiset yritykset unohtivat, että samalla kun avataan ovat maailmaan, avattiin myös ovet maailmalle, ja vähitellen suomalaiset alkoivat seikkailla myös maailman uusissa avautuvissa markkinapaikoissa, pelipaikoissa ja aivan uusissa digitaalisissa maailmoissa.

Internet toi myös ostamiseen ja myymisen tasavertaisuuden. Kuka tahansa, kenellä oli rahaa ja yhteys nettiin, pystyi nyt tilaamaan tavaroita ja palveluita itselleen – ei tarvinnut enää miettiä naapureiden ajatuksia, jos he näkivät sinut ostoksilla, tai kavereiden ajatuksia, siitä miksi vietät aikaasi tietyissä kaupoissa. Ostamisesta tuli siinä mielessä anonyymiä, ja pelaamisen suhteen se alkoi tuoda pelaamisen pariin entistä enemmän myös naisia – sillä pelaaminen jos mikä on oikeasti täysin sukupuoletonta, ja sekä miehet että naiset pärjäävät siinä, mikäli haluavat ja omaavat tarvittavat kyvyt. Tähän pelaamisen lisääntymiseen kasinopelit toivat oman lukunsa, sillä kasinopelit ovat täysin onnenpelejä. Niitä voi pelata kuka tahansa, ensikertalainen, tai kymmenen vuotta pelejä pelannut, ja molemmat aloittavat jokaisen automaattipelin pelikierroksen täsmälleen samalta tasolta – jokainen pelikierros on jokaiselle pelaajalle yhtä sattumanvarainen – jokainen mies ja jokainen nainen on samalla lähtöviivalla.

Mobiiliaikakausi

Seuraavan muutokset taustalla olikin sitten pari isoa teknologian harppausta. Toinen liittyi siihen, että matkapuhelimet olivat kehittyneet sieltä 80-luvun tiiliskivistä aivan pieniksi minipuhelimiksi ja siitä uudestaan isommiksi, ihmisten ja yritysten huomatessa, että matkalla ollessaankin voi tehdä töitä. Samalla opittiin uudenlaisia tapoja ihmisten kontaktoinnissa ja yhteydenpidossa. Jos ennen piti odottaa, että ihminen olisi toimistolla vastaamassa puhelimeen, oltiinkin päästy aikakauteen, missä paikalla eikä oikeastaan ajallakaan enää ollut merkitystä – ihmiset olivat koko ajan saatavilla, kiitos mobiilitekniikan, ja matkapuhelimen muuttumisen älypuhelimeksi.

Matkapuhelin oli todellakin aluksi vain puhelin, jota oli mahdollista puhua liikkeessä. Se oli niin iso, että käytännössä se oli autopuhelin, mutta nopeasti kävi ilmi, että tätä laitetta tultaisiin kehittämään pitkälle. Suomalaisen Nokian matopeli näytti, että mobiilipelaaminen voisi oikeasti olla maailmanlaajuista toimintaa, mutta vasta vuosia ensimmäisen matopelin jälkeen, alkoi maailma olla valmis, muuttunut ja digitalisoitunut tarpeeksi seuraavaa muutosta varten.

Mobiilipelaaminen kasvoi kaikkien muiden mobiilisovellusten ohessa ja aikuisten pelaaminen kasvoi siinä sivussa vähän kuin vahingossa. Toisaalta työ ja ura vaati sen älypuhelimen mukana kuljettamisen, ja koska kaikki aika ei aina ole mennyt töitä tehden, on puhelimeen ladattu kaikkea henkilökohtaista ja vapaa-aikaankin liittyvää, ja nykyaikaiset ajanvietepelit ovat nopeita ladata, pelata, ja vaihtaa – pelaamisen kasvu oli silmiin nähtävää. Mutta suurempi muutos oli ihmisten ajatusmaailmassa tapahtunut muutos.

Yhteiskunnallinen muutos

Nämä edelliset muutokset, videopelit, kotitietokoneet, internet ja mobiiliaika olivat kaikki nykyajan rakennuspalikoita, nykyajan, jossa pelaaminen on hyväksyttyä aikuisten vapaa-aikaa. Pelaamisesta on tullut harrastus kaikkien muiden vapaa-ajan tekemisten rinnalle, ja siitä on tullut monelle jopa ammatti. Rahapelaaminen on viihdepelaamisen malliesimerkki aikuisten pelimaailmoissa, ja sen kasvu muutamasta pelistä tuhansien pelien pelikirjastoihin ja alati kehittyviin peleihin on ollut nopeata ja myös jatkuvaa. Itseasiassa vielä näin 2022 tilastot näyttävät, että online rahapelaaminen on vieläkin noususuunnassa. Se saa yhä vuosittain uusia pelaajia, myös sellaisia pelaajia, jotka eivät ole pelanneet mitään rahapeliä ennen nykyaikaista mobiiliaikaa.

Yhteiskunnassa totuttiin siihen, että aikuisilla on se älypuhelin koko ajan esillä, eikä aina suinkaan vain puheluita varten. Jokainen älypuhelin kantaa mukanaan laajaa valikoimaa sovelluksia, ja monessa puhelimessa on myös useampia pelejä. Nykyään kun aikuinen pysähtyy ja tekee jotain puhelimellaan, hän voi yhtä hyvin pelata kasinopeliä, shakkia, pasianssia, tarkistaa sähköpostiaan, lukea työraportteja, katsella tv-sarjaa ja paljon muuta – ja tämä on tuonut käyttäytymiseen muutoksen, missä me emme enää varsinaisesti seuraa, mitä muut tekevät puhelimillaan, koska se on aivan normaalia, että sillä tehdään jotain. Ja tämä käyttäytymisen muutos on tuonut suurimman muutoksen aikuispelaamiseen. Nykyään on aikuisillekin ihan ok pelata mitä peliä haluaa, vaikka työpaikan kahvitauolla, omalla kotisohvalla tai lomamatkalla, kukaan ei siitä pahoita enää mieltään.

Ne pelaajat, jotka aloittivat digipelaamisen jo silloin kotitietokoneiden aikana, ovat eläneet, nähneet ja kokeneet tämän pelaamisen muutoksen. Itse pelaaminen on luonnollisesti myös kehittynyt ja kehitys on tuonut aikuisille entistä enemmän valikoimia pelaamiseen, mutta suurempi muutos on nimenomaan muutos ajatuksissa ja toiminnoissa – nykyään pelaaminen on paljon hyväksytympää niin miehille kuin naisille, pelaat sitten 90-luvun retrotietokonepelejä, tammea tai aivan uusimpia kasinopelejä.

Peliartikkelin kirjoittaja:

eve

Peliarvostelu kirjoitettu:

20.11.2022

Kommentointi on estetty.