
King’s Bounty on vuonna 1990 julkaistu fantasiaroolipeli, jonka on suunnitellut Jon Van Caneghem ja julkaissut New World Computing. Peli seuraa pelaajan hahmoa, joka on kuningas Maximuksen sankari ja jonka tehtävänä on hakea Järjestyksen valtikka kaaoksen voimilta, joita johtaa Arech Dragonbreath
Peli on tunnettu Heroes of Might and Magic -pelisarjan edeltäjänä. Sega Genesis -versio kehitettiin ja julkaistiin Pohjois-Amerikassa 21. helmikuuta 1991, ja siihen tehtiin useita graafisia muutoksia. Pelin pelaaminen muutettiin myös reaaliaikaiseksi ylämaailman tutkimiseksi
Vuonna 2008 julkaistiin henkinen jatko-osa King’s Bounty: The Legend. Tätä seurasivat lisäjatko-osat, kuten King’s Bounty: Armored Princess, King’s Bounty: Crossworlds, King’s Bounty: Warriors of the North ja King’s Bounty: Dark Side
Pelin Kulku
Pelaaja johtaa sankaria ja hänen armeijaansa neljän mantereen yli, hankkien jopa 25 palaa kartasta, joka paljastaa Järjestyksen valtikan piilopaikan ennen kuningas Maximuksen kuolemaa. Useat tehtävän yksityiskohdat jätetään pelaajan harkintaan, mikä mahdollistaa joustavan pelattavuuden. Esimerkiksi kaikkia hajallaan olevia kartan osia ei vaadita; jos pelaaja pystyy oikein määrittämään valtikan hautauspaikan sijainnin ennen kaikkien 25 kartan palan hankkimista, peli voitetaan. Jos valtikkaa ei löydetä ennen kuningas Maximuksen kuolemaa (aika vaihtelee vaikeusasteen mukaan), peli päättyy tappioon
Sankarille annetaan viikoittainen toimeksianto kuninkaalta jäljittää 17 roistoa neljällä mantereella. Jokaisen etenevästi vahvemman roiston armeijan tappion jälkeen hahmo vaatii (palkintorahan lisäksi “Kuninkaan Lunnaita” kyseisestä roistosta) toisen palan kartasta, joka paljastaa valtikan hautauspaikan. Matkan varrella kohtaavat lukuisat aarrearkut, jotka ovat hajallaan kartalla. Jotkut näistä arkuista edustavat erilaisia tapahtumia, jotka lisäävät sankarin peruskykyjä, kuten taikavoimaa tai viikoittaista tuloa; toiset saattavat sisältää yhden kahdeksasta artefaktista, jotka itse tarjoavat kartan palan lisäksi omat ainutlaatuiset voimansa
Uusi Aikakausi: King’s Bounty 2
King’s Bounty on palannut ja muuttunut uudelle aikakaudelle. King’s Bounty 2 esittelee sarjan evoluution. Sarja, joka kerran inspiroi Heroes of Might and Magic -pelejä, on palannut. Ja voi, se näyttää erilaiselta. King’s Bounty 2:ssa on muun muassa uusi näkökulma. Et enää katso mahtavaa sankariasi ylhäältä, vaan seuraat heitä olkapään yli, ikään kuin pelaisit kolmannen persoonan roolipeliä
Tämä uusi RPG-esittely tuo mukanaan suuremman keskittymisen roolipelielementteihin pelissä. Siinä on koko tarina Rutosta ja sinun on pysäytettävä se, mutta kuinka? Tämä määräytyy Ihanteen mukaan, jonka kanssa olet linjassa. Tämä on merkittävä uusi muutos. On neljä Ihannetta – Järjestys ja Anarkia, Voima ja Hienostuneisuus – ja kaikki maailmassa on linjassa niiden kanssa
Tehdäksesi anarkistisia asioita tai asioita anarkistiselle entiteetille, ansaitset kokemusta – ja lopulta kykyjä ja sitten voimia – Anarkian Ihanteessa. Mutta näin tehdessäsi olet vastakkain Järjestyksen Ihanteen kanssa, mikä luo enemmän jännitettä mitä pidemmälle polkua kuljet
Luonnollisesti peli löytää tapoja saada sinut valitsemaan niiden välillä. Olet löytänyt salaisuuden, esimerkiksi: kenelle luovutat tiedot? Linjauksellasi voi olla kauaskantoisia seurauksia. Armeijasi yksiköt ovat linjassa toiseen suuntaan. Jos olet linjassa samalla tavalla kuin he, he taistelevat paremmin puolestasi, mutta jos et ole, he eivät